Maximale hypotheek omlaag door mobiel abonnement!

Vanaf 1 mei kan een mobiel abonnement inclusief nieuwe telefoon negatieve gevolgen hebben voor je hypotheek. De combinatie van telefoon en abonnement wordt voortaan gezien als ‘kopen op afbetaling’. Een lening dus, met vermelding bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Met alle gevolgen voor jouw maximale hypotheek.

Een nieuwe telefoon bij je abonnement is nooit gratis. De kosten voor het toestel zijn versleuteld in het maandelijkse bedrag van het abonnement. Je betaalt de telefoon doorgaans in 12 of 24 maanden af. Gaat het om een bedrag van € 250 of meer? Dan krijg je automatisch een BKR-registratie.

Minder hypotheek met BKR-registratie

Alle leningen en kredieten vanaf € 250 worden geregistreerd bij het BKR. Hypotheekverstrekkers hebben inzicht in deze registratie. De afbetaling van een lening betekent dat je maandelijks minder geld overhoudt voor je hypotheek. Je kunt hierdoor minder aan hypotheek lenen.

Voorbeeld met abonnement van € 25

Stel, je hebt een smartphone-abonnement van € 25 per maand. Bij een gemiddeld jaarinkomen van € 35.000 kan dat abonnement je mogelijke hypotheek met maar liefst € 7000 verlagen. Bij een gemiddeld abonnement van € 40 tot € 60 per maand moet je rekenen op een nog lagere hypotheek.

Het is extra opletten als je kinderen hebt. Hun abonnementen worden namelijk ook meegenomen in de berekening van je maximale hypotheek. Ook als je kind nog minderjarig is.

Hoe weet je wat de telefoon kost?

Voorheen sloot je vaak een abonnement af zonder precies te weten wat de telefoon je kostte. Gelukkig zijn telecomproviders en verkopers nu verplicht om de kosten duidelijker te vermelden. Je ziet de prijs voor het abonnement vermeld én de prijs voor het toestel.

Inkomenstoets verplicht bij afsluiten abonnement

Vanaf 1 mei is een inkomenstoets verplicht. Je moet vanaf dat moment aan kunnen tonen dat je het toestel kunt betalen. Dat doe je door informatie over je inkomen, woonlasten en bestaande leningen op te geven aan de telefoonaanbieder, net als wanneer je een hypotheek wil afsluiten.

Hoe kun je een BKR-registratie voorkomen?

De BKR-registratie geldt alleen voor abonnementen waar een nieuwe telefoon bij inbegrepen is. Niet voor prepaid of sim-only. Een telefoon bij je abonnement kopen is echter vaak goedkoper dan een los toestel aanschaffen. Wil je daarom toch zo’n abonnement? Bekijk of je het toestel in één keer of in maximaal drie maanden kunt afbetalen. Dan gaan de nieuwe regels voor BKR-registratie namelijk niet op.

Ben je van plan een nieuw mobiel abonnement af te sluiten? Wees je dan bewust van de mogelijke BKR-registratie die geldt vanaf mei. Heb je een huis op het oog en wil je weten wat jouw financiële ruimte is? Wij geven je graag advies over de mogelijkheden.

Meer weten of persoonlijk advies?

Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.
Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

Fivaris maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie